سالک از آغاز سیر تا پایانش سه گونه عبادت دارد:
- محبّی: یعنی عبادت بر اساس محبّت و با عنوان محبّ بودن خود.
- محبوبی: یعنی عبادت بر اساس محبّت و فقط با عنوان محبوب بودن خدا.
- احرار: یعنی عبادتی که در آن انگیزه و نیت رخت بسته و بر اساس وحدت شکل میگیرد.
عبادت احرار همان عبادت شاکرانه و استحقاقی است که در بحث راههای مشابه و انحرافی سفر به تفصیل پیرامون اینگونه عبادت بحث خواهد شد.
ب. تا اراده و نیت از سالک منتفی نگردد، سالک مشرک است و به توحید نمیرسد.
ج. سالکی که نیت از او منتفی گشت، هرگز به دنبال کشف و شهود نیست، زیرا خواستی ندارد.
د. معنای تَرکِ ترک» و ارادهٔ عدم اراده» و خواستنِ نخواستن» همان منتفی شدن نیت است.
ﻫ. منتفی شدن اراده و نیت و قطع طمع از عقبات راه و کریوههای سفر الی الله است.
ز. ترک اراده با اراده و قطع طمع با طمع، محال است، زیرا مصداق قاعدهٔ فلسفی ما استم وجوده عدمه محال»؛ چیزی که بودش نبودش را مستم باشد محال است»، میباشد.
ح. ترک اراده ذوق و حال میخواهد، نه فکر و قال.
ط. ترک اراده لذّتی دارد که همهٔ لذّتهای دنیا با آن برابری نمیکند.
ی. راه دستیابی به ترک اراده احراق» است و احراق جز با تحقق به حال عجز و بیچارگی و درماندگی به دست نمیآید.
ک. در قرآن از طریقهٔ احراق استفاده شده است.
ل. طمع در وجود آدمی فطری است و با سرشت او گره خورده است.
ن. فنا در ذات احدیت بر اساس عبادت احرار پایهریزی شده است
سه نوع عبادت (بوی احرار حدودا در اوایل مهر 98)
احراق در حدود سال90 اسیر و عبور از این داستان در حالی که اسمش را نمی دانستم
عبادت ,اراده ,نیت ,اساس ,احرار ,ترک ,ترک اراده ,بر اساس ,و نیت ,است و ,اراده و
درباره این سایت